reklama

Kúpu dieselového auta si dobre premyslite

„Chyba nie je v aute, ale vo Vás. Používali ste ho neštandardným spôsobom a vôbec ste si ho ani nemali kupovať. Záruka neplatí." Takúto odpoveď dostal kamarát, ktorý od kúpy nového auta stále behá do servisu. Mieša sa mu olej s naftou - za posledných niekoľko mesiacov sa to stalo trikrát! Každá návšteva servisu je malou vojnou nervov, lebo za každým chcú, aby zaplatil 260 eur za výmenu oleja a on trvá na tom, že chyba je na strane výrobcu. Značku nebudem zámerne menovať, lebo tento problém, zdá sa, majú všetky. Problém, ktorý môže skomplikovať život každému vodičovi sa volá DPF.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (73)

DPF (Diesel Particulate Filter) alebo filter pevných častíc je v podstate dobrým nápadom na ochranu životného prostredia... Prečo sa potom čoraz častejšie objavujú inzeráty typu hľadám firmu na odstránenie DPF? Prečo na filter nadáva čoraz viac vodičov? Prečo vám predajcovia áut s radosťou vypracujú akciové ponuky na autá s naftovým pohonom, ale nikto vás neupozorní na problém DPF? Odpoveď odborníkov je jednoduchá. Človek, ktorý jazdí prevažne po meste, by si nemal kupovať auto s dieselovým motorom, pretože všetky majú od roku 2010 povinne inštalovaný filter pevných častíc. Ide o nariadenie Európskej únie - emisnú normu Euro 5, bez dodržania ktorej je zakázané predávať autá na území EÚ.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

 

V tomto článku sa nebudeme detailne venovať kladom a záporom DPF, či jeho technickým charakteristikám. Ak zadáte túto skratku do vyhľadávača, nájdete dostatok podrobných informácií. Účelom je len upozorniť na problém, o ktorom síce veľmi dobre vedia v odborných kruhoch, ale bežných ľudí o ňom neinformujú. Niet sa totiž čím chváliť, keďže toto „superzariadenie", okrem iného údajne znižuje výkon motora, zvyšuje spotrebu paliva o takmer liter a neriešenie jeho zanášania môže poškodiť turbo i celý motor.

Skúsil som sa na DPF iniciatívne opýtať v rôznych predajniach. Niektorí predajcovia problém priamo priznali, iní zahmlievali, ale v zásade diesel tiež neodporučili, no a „najodvážnejší" tvrdili, že s tým nie je vôbec žiadny problém. Problém však rozhodne je, ak jazdíte prevažne v meste a na kratšie vzdialenosti. Filter pevných častíc sa zanesie spalinami, ktoré nebude môcť systém počas krátkych jázd spáliť. Proces tzv. regenerácie totiž prebieha pri veľmi vysokých teplotách, ktoré dosiahnete napr. 20 minútovou jazdou rýchlosťou 110 km/hod. Ak takto jazdievate aspoň raz za mesiac - nič nemusíte riešiť. Ale ak jazdíte na dlhé vzdialenosti len raz za čas - poriadne si kúpu diesela premyslite, aby ste nedopadli ako môj kamarát.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Apropo, keď už sme pri ňom... Minule sme boli spolu v Žiline. Kamarát sa tešil, že svoju nočnú moru - DPF, aspoň počas niekoľkohodinovej cesty po diaľniciach poriadne prečistí. Auto však spustilo regeneráciu až po návrate, ráno o tretej, počas parkovania pred blokom v Bratislave. Niekoľko krát bol v servise upozornený, že nesmie prerušovať proces regenerácie. Nuž, tak sa teda po celom dni šoférovania unavený a zničený musel vrátiť na diaľnicu na bezcieľnu jazdu do Senca a späť.

Obrázok blogu

Nechcem obviňovať predajcov, ktorí sú nútení zavádzať svojich klientov, ak im chcú predávať autá. Nebudem polemizovať ani s ekológmi, či je pre životné prostredie prospešné, keď sa milióny európskych aut musia bezcieľne premávať po diaľniciach, aby si čistili filtre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ťažko sa však stotožňuje s bruselskými úradníkmi, ktorí jeden deň predpisujú uhorkám, ako majú byť správne zakrivené a na druhý deň ukladajú povinnosť plošne montovať problematické DPF filtre...

Pri podobných legislatívnych návrhoch sa nedá nespomenúť na pravidlo, ktoré údajne fungovalo v antike. Poslanec predkladajúci návrh zákona sa musel postaviť na stoličku, pričom na krk mu zavesili povraz so slučkou. Ak návrh prešiel, zožal veľkú slávu a pocty, ale ak neprešiel - zhodili mu stoličku a odvisol. Možno aj preto mali v tom období veľmi málo zákonov - ale všetky boli dobre premyslené a prospešné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pripúšťam, že možno nerozumiem problematike uhoriek ani DPF filtrov... Ale som presvedčený, že by neuškodilo zaviesť do všetkých parlamentov nejakú obdobu antického zákona.

Netrvám na pokračovaní povrazovej praxe, stačilo by, keby poslanec prišiel za nepodarený zákon aspoň o mandát. Inak sa môže stať, že o pár rokov už nebudeme používať klasické Cherchez la Femme, ale „Za všetkým hľadaj poslancov".

Vahram Chuguryan

Vahram Chuguryan

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ešte ako študent diplomacie som túžil po spoznaní mediálnej a politickej kuchyne. Osud mi to doprial. Od roku 2000 sa venujemoblasti médií, medzinárodných vzťahov, energetiky a PR. Stretol som sa a pracoval so slovenskými i svetovými lídrami. Ako zahraničnopolitický redaktor STV som informoval o najsledovanejších udalostiách na svete (revolúcie, summity, voľby). Najviac ma prekvapilo zistenie, že nositelia veľkých zvučných mien nemusia byť aj osobnosťami, mnohí z nich majú malú chudobnú dušičku a labilnú chrbtovú kosť. Naopak, stretol som aj veľa bežných ľudí, ktorých obdivujem dodnes. Nikdy napríklad nezabudnem na guráž v očiach handlovských baníkov, ktorí sa na nič nehrali a napriek akútnemu riziku ďalšieho výbuchu, sfárali do podzemia hľadať svojich kamarátov. Presne podľa tohto kritéria vnímam všetkých ľudí, vrátane politikov. Z ľudského hľadiska mi nezáleží na tom, či je niekto modrý, červený alebo žltý, nie je dokonca podstatné, či je pravicový alebo ľavicový... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu